Rynek pracownika doskwiera pracodawcom – co druga firma wskazuje na niedobory kadrowe. Nowa sytuacja wymaga dostosowania się – nie od Twoich pracowników, lecz od Ciebie. Postaw na rozwój kierowników najniższych szczebli i przemień ich w przywódców z prawdziwego zdarzenia.
Dowiedz się, jak nabycie kompetencji menedżerskich u brygadzistów, mistrzów czy liderów gniazd produkcyjnych napędza rozwój całego przedsiębiorstwa:
- podnosi motywację zespołów,
- zwiększa efektywność produkcji,
- zmniejsza rotację pracowników fizycznych.
Motywacja zespołów
To naturalne, że przełożony stanowi wzór postępowania dla swoich pracowników. Brakuje mu energii, unika kontaktu z innymi, narzeka? Można oczekiwać, że zespół odpowie mu tym samym. Potrafi zakasać rękawy i pokazać zespołowi jak podejść do wyzwania? Jego pracownicy z zaangażowaniem podążą za nim. Kierownik powinien świadomie kształtować to, jak widzą go podwładni.
Efektywność produkcji
Dzisiaj o konkurencyjności firm produkcyjnych decydują nie technologie, ale kultura organizacyjna i zarządzanie. Kompetentny lider dba o to, by każdy z podległych pracowników znał i rozumiał podstawowy cel działalności przedsiębiorstwa. Jak ta wiedza przekłada się na efektywność produkcji? Harrington Emerson, klasyk teorii zarządzania, sformułował 12 zasad wydajności – jasno określony cel to najważniejsza z nich.
Rotacja pracowników fizycznych
Według najnowszego raportu KPMG niemal 8 na 10 firm przyznaje, że ma problem z niekontrolowanymi odejściami pracowników fizycznych i produkcyjnych. Jak zatrzymać tych, którzy wiedzą, że rąk do pracy brakuje? Istotną rolę odgrywa tu bezpośredni przełożony. Szefowi komunikatywnemu i traktującemu swoich pracowników z szacunkiem łatwiej zbudować zespół lojalny wobec pracodawcy.
Nawet najlepszy specjalista w firmie nie sprawdzi się jako lider bez odpowiedniego przygotowania. W obliczu rynku pracownika kierownikom nie może brakować podstawowych kompetencji menedżerskich.
Autor: Marcin Rokita – Demos Polska
Źródła danych:
Barometr Rynku Pracy. Work Service, 2018
Key Employer Challenges – jak firmy w Polsce budują doświadczenie pracownika? KPMG, 2018