Celem szkolenia jest poszerzenie wiedzy nt. motywacji człowieka do pracy i różnych podejść do motywowania. Spotkanie ukierunkowane jest także na pogłębienie umiejętności związanych z indywidualizacją sposobów motywowania, rozwój umiejętności komunikacji perswazyjnej oraz uwrażliwienie na czynniki powodujące demotywację.
Korzyści:
Poznanie różnicy pomiędzy motywacją wewnętrzną i zewnętrzną – zrozumienie swojej roli we wspieraniu motywacji pracownika,
Poznanie sposobów budowania motywacji wewnętrznej i automotywacji,
Rozwinięcie umiejętności motywowania pozafinansowego ( dobór środków, komunikacja)
Rozwinięcie umiejętności indywidualizacji podejścia motywacyjnego z uwzględnieniem cech osobowych, kompetencji, aktualnych potrzeb i oczekiwań pracownika,
Poznanie zagadnienia postaw i przekonań człowieka oraz możliwości wpływania na zmianę nieefektywnych przekonań,
Rozwinięcie umiejętności przekonywania w rozmowie.
Program:
- Motywacja a motywowanie – czym się różnią, wskaźniki motywacji, jaka jest rola przełożonego w utrzymywaniu motywacji pracownika, kiedy interweniować odnośnie motywacji pracownika, dwie filozofie podejścia do motywowania: filozofia „kija i marchewki” oraz filozofia podejścia partnerskiego.
- Automotywacja i sposoby utrzymywania automotywacji do pracy, jak wspierać proces uczenia się automotywacji u pracownika.
- Zrozumienie natury motywacji:
a. Racjonalne i emocjonalne źródła motywacji do pracy:
Źródła racjonalne: korzyści materialne , cele,
Źródła emocjonalne: natura pracy, realizacja indywidualnych potrzeb emocjonalnych człowieka,
b. Zmienna natura motywacji w czasie:
Zmienne potrzeby człowieka w ciągu życia,
Rytm dobowy a sprawność psychofizyczna człowieka.
c. Źródła i skutki demotywacji. - Metody motywowania.
a. Pierwsza zasada- nie demotywuj: dostosuj podejście do pracownika w odniesieniu do jego cech osobowych, kompetencji,
b. Druga zasada – jeśli to możliwe – dobieraj osoby zmotywowane, takie, które same potrafią się motywować,
c. Trzecia zasada- sam bądź zmotywowany ( pokaż, że zależy Ci na celach i na ludziach),
d. Czwarta zasada – poszukuj sposobów zaspokajania aktualnych potrzeb pracowników, bądź elastyczny,
e. Piąta zasada – jasno komunikuj oczekiwania, udzielaj informacji zwrotnej, wpieraj rozwój. - Metody przekonywania i praca nad zmianą postaw ( czym są postawy, czy możemy je zmieniać, jak dostosowywać argumentację)