Wyzwanie 2019: rozwiń 5 kluczowych kompetencji miękkich według LinkedIn

wpis w: Blog | 0

Wyzwanie 2019: rozwiń 5 kluczowych kompetencji miękkich według LinkedIn

Po latach panowania twardych kompetencji, rynek pracy podbijają kompetencje miękkie. Są trudniejsze do nabycia i bardziej odporne na globalne zmiany. Pożądają ich wszyscy pracodawcy - niezależnie od stanowiska, charakteru pracy czy branży. Coraz częściej decydują o sukcesie całości firmy. Sprawdź, które w 2019 przydadzą się Tobie i Twojemu zespołowi.

Siła kompetencji miękkich

Kompetencje miękkie (soft skills, zwane też kompetencjami uniwersalnymi lub elastycznymi) przydają się każdemu - w pracy i poza nią. Odpowiednio rozwinięte pozwalają Ci komunikować się, sprzedawać, uczyć, prezentować, rozwiązywać problemy i wykonywać z sukcesem szereg innych czynności. Z raportu LinkedIn dowiadujemy się, że 92% zarządzających talentami w przedsiębiorstwach uważa kompetencje miękkie za równie lub nawet bardziej istotne od kompetencji twardych.

Twarde dowody już nie wystarczą

Kompetencje twarde (techniczne, konkretne, hard skills) wydają się bardziej obiektywne, bo często są potwierdzane zewnętrznymi certyfikatami. Ta kategoria obejmuje m.in.: znajomość języka programowania Java, prawo jazdy kategorii B, znajomość branży produkcyjnej czy uprawnienia tłumacza przysięgłego z języka norweskiego. Zestaw pożądanych kompetencji twardych nie przesądza jednak o sukcesie pracownika na stanowisku. Aż w 89% przypadków zatrudnień niewłaściwej osoby, zrekrutowanemu brakuje kompetencji miękkich (LinkedIn).

Rewolucja na rynku pracy

Soft skills to ten typ kompetencji, którego nie zautomatyzują roboty. Deloitte szacuje, że do 2030 roku nawet 2/3 zawodów będzie wymagać silnie rozwiniętych kompetencji miękkich. Kompetencje osobiste i interpersonalne już rewolucjonizują rynek pracy. Znalazły się na szczycie listy trendów, które najsilniej wpłyną na firmy jako miejsca pracy w 2019 roku (LinkedIn). Poza rozwojem kompetencji miękkich na znaczeniu zyskują: elastyczne warunki pracy, działanie przeciwko dyskryminacji i transparentność płac.

5 kompetencji miękkich, których nie może Ci zabraknąć w 2019:

1. Kreatywność
Dzięki niej wpadasz na pomysły, na które nie wpadł nikt inny.
Pozwala wyjść poza schemat, pomysłowo wykorzystać ograniczone zasoby, dostrzec powiązania między odległymi elementami, rozwiązać problem w nieznany wcześniej sposób. Nie ogranicza się do zawodów artystycznych - coraz częściej kreatywności oczekuje się np. od inżynierów czy sprzedawców. Przydaje się wszędzie tam, gdzie nie ma jednej, właściwej odpowiedzi.

2. Wpływanie na innych
Sprawia, że utrzymujesz pożądany kierunek w zespole bez przymusu i manipulacji.
Choć jest kluczową kompetencją w skutecznym zarządzaniu ludźmi, to często brakuje jej świeżo awansowanym managerom (!). Pomaga negocjować, przekonywać, bronić własnego zdania. Jej rozwijanie wiąże się z ciągłym budowaniem zaufania i wiarygodności. Wymaga empatii - zrozumienia tego, jak myśli odbiorca, jakie są jego potrzeby, motywacje i preferencje. Najlepsi influencerzy nie wymuszają przychylności, lecz dążą do sytuacji win-win.

3. Umiejętność współpracy
Decyduje o sukcesie realizacji wspólnego celu w zróżnicowanym zespole.
Wskazana przez co drugiego polskiego pracodawcę, otwiera listę kluczowych umiejętności w dzisiejszych realiach (ManpowerGroup). Rozwinięta umiejętność współpracy decyduje o efektywnym wykorzystaniu mocnych stron współpracowników. Ogranicza przerzucanie odpowiedzialności i kierowanie się interesem własnym.

4. Elastyczność
Pozwala Ci odnaleźć własne miejsce w dynamicznie zmieniającym się świecie.
„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana” - ta myśl jest dziś bardziej zasadna niż kiedykolwiek wcześniej. Sprawdzone metody pracy dezaktualizują się z dnia na dzień. Czynności wykonywane dotąd przez człowieka są automatyzowane. Przemianom ulegają całe rynki. W tych warunkach dostosowanie to nie przejaw słabego charakteru. Jest siłą tych, którzy potrafią działać sprawnie nawet wtedy, gdy pierwotny plan trzeba gruntownie zmienić.

5. Zarządzanie sobą w czasie
Sprawia, że Ty i Twój zespół w 100% wykorzystujecie ograniczony czas.
Kompetentne zarządzanie sobą w czasie to warunek konieczny produktywności. Bez planu - jasno określonych priorytetów, terminów, osób odpowiedzialnych - wszystko zajmuje więcej czasu niż powinno. Wówczas każdy telefon od klienta, prośba współpracownika czy mail z działu księgowości wydają się równie istotne i pilne. Ci, którzy rozwinęli tę kompetencję, nie tracą czasu na zastanawianie się, czym zająć się w danej chwili. Dobrze wiedzą, które zadania zbliżą ich do realizacji celu.

 

Źródła danych:
2019 Global Talent Trends. The 4 trends transforming your workplace. LinkedIn
Soft skills for business success. Deloitte, 2017
2018 Badanie niedoboru talentów. ManpowerGroup