Zwiększ lojalność na produkcji w 3 krokach

wpis w: Blog | 0

4 kroki, dzięki którym obniżysz rotację na produkcji

Co drugi pracownik w Polsce rozgląda się za nową pracą. Wielu odejść można by uniknąć, wzmacniając kompetencje kadry kierowniczej. Inspirujące przywództwo, motywowanie środkami pozafinansowymi, wspieranie poczucia wpływu to czynniki, które z firmą zwiążą nawet najmniej zaangażowanych pracowników produkcji.

Zatrzymać rozchwytywanych

Wiesz już, jak wysokie koszty generuje rotacja. Nic dziwnego, że utrzymanie pracowników (retencja) jest dla 3/4 firm w Polsce najważniejszym wyzwaniem w obszarze zarządzania kapitałem ludzkim (KPMG). Tym bardziej, że Polacy na rynku pracy czują się coraz pewniej. Według X edycji Barometru Rynku Pracy aż 55% pracowników poszukuje nowej pracy aktywnie lub biernie.

Lojalność to nie tylko staż pracy

Dzisiaj pozostawanie w miejscu pracy przez lata to niejedyny wyznacznik lojalności.
Po czym jeszcze poznasz, że pracownik jest lojalny wobec pracodawcy?

Jest zdyscyplinowany – nie nadużywa zwolnień lekarskich, przychodzi do pracy na czas i dotrzymuje terminów.
Angażuje siebie i innych w realizację zadań, rozwiązywanie problemów, usprawnianie, przestrzeganie norm.
Jest ambasadorem pracodawcy – pozytywnie wyraża się o firmie i broni jej dobrego imienia.
Kieruje się dobrem firmy i nie dopuszcza, by inni pracownicy działali na jej szkodę.
Jest dyskretny – nie zdradza tajemnic firmy.

Specyfika branży produkcyjnej

Niskie zaangażowanie niewykwalifikowanych pracowników to codzienność branży produkcyjnej. O ile przedsiębiorstwa nie mogą narzekać na przywiązanie wykwalifikowanych robotników i liderów, to źle radzą sobie z utrzymaniem młodszych specjalistów i robotników (manaHR, źródło: HRpress).
Optymistyczne jest to, że aż 38% osób na stanowiskach wykonawczych określa się jako grupę tzw. potencjału (Aon Hewitt). Ich zaangażowanie wzrośnie, jeśli pracodawca podejmie odpowiednie działania, zwiększające satysfakcję z pracy. To nie musi oznaczać podwyższenia wynagrodzeń.

Jak budować lojalność wśród pracowników produkcji?

Jeśli wynagrodzenia przestały być gwarantem przywiązania pracownika, to jakie działania powinny podjąć firmy? Nieliczni szczęśliwcy – 17% polskich firm, które nie mają problemu z utrzymaniem pracowników – dbają o jakość i profesjonalizm swojej kadry menedżerskiej (KPMG).

1. Zarządzaj kompetentnie

Chcesz lojalności pracowników na samym dole struktury organizacyjnej? Najpierw wzmocnij kompetencje ich bezpośrednich przełożonych, czyniąc z nich prawdziwych liderów.
Inwestycja w budowanie przywództwa w organizacji, zwłaszcza kadry menedżerskiej jest nie tylko konieczna, ale przede wszystkim opłacalna” – mówi Magda Stawska, menedżer w dziale usług doradczych w KPMG.

2. Motywuj środkami pozafinansowymi

Podwyżki i dodatkowe benefity to krucha podstawa lojalności wobec pracodawcy. Nie przyniosą efektu, jeśli pracownik cierpi z powodu szkodliwych warunków pracy czy nieudanej relacji z bezpośrednim przełożonym. Szacunek do drugiego człowieka nie ma ceny.

3. Wspieraj poczucie wpływu

Według badań Aon Hewitt to właśnie poczucie wpływu i autonomii najbardziej różnicuje kierowników produkcji (56%) i podległych im pracowników (29%).
Nie zamykaj się na opinie pracowników szeregowych. Zamiast tego włączaj ich w podejmowanie decyzji i doceniaj pomysły na usprawnienie codziennej pracy.

 

Źródła danych:
Utrzymanie pracowników kluczowym wyzwaniem dla 3/4 firm w Polsce w ciągu najbliższych 2 lat. KPMG, 2017
Barometr Rynku Pracy. Work Service, 2018
Lojalność pracownika zdefiniowana na nowo. HRpress, 2018
Key Employer Challenges – jak firmy w Polsce budują doświadczenie pracownika? KPMG, 2018
Budowanie zaangażowania pracowników na produkcji – czy warto? Aon Hewitt, 2017